Laaggeletterdheid tegen gaan

Het taalhuis (leerplein) in de bibliotheek is de plek waar mensen, die moeite hebben met lezen en schrijven, ondersteund worden in hun leerproces. De term die we hiervoor gebruiken is laaggeletterdheid. Het aantal mensen in Westervoort die moeite hebben met lezen en schrijven is hoog ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Als je niet kunt lezen en/of schrijven en je staande kunt houden in deze ingewikkelde samenleving dan moet je wel over ongekende talenten beschikken. Laaggeletterdheid komt voor in alle lagen van onze samenleving. De oorzaak kan divers zijn doordat mensen aansluiting in het onderwijs hebben gemist door bijvoorbeeld ziekte en/of andere omstandigheden. Jammer genoeg schamen mensen zich vaak hiervoor terwijl er mogelijkheden zijn om alsnog te scholen.

De bibliotheek is de plek waar mensen op het leerplein gecoacht en geschoold kunnen worden. Het behoud van de bibliotheek in Westervoort is daarom meer dan noodzakelijk. Om mensen met een taalachterstand op te sporen is het belangrijk dat de omgeving signaleert dat hier sprake van is. Door schaamte worden diverse excuses aangehaald om het schrijven/lezen te ontwijken. Bijvoorbeeld :

”ik heb last van mijn hand” of “ik heb mijn bril niet bij me”.

De VVD Westervoort vraagt hiervoor al jaren politiek aandacht. Zo hebben wij via een motie ook de voorleesfunctie op de Gemeentelijke website gekregen.

Als je, zonder dat je kunt lezen en/of schrijven, je staande weten te houden in Westervoort dan gaat de wereld voor je open als je de taalvaardigheid ontwikkelt.

Ik gun het iedereen om mee te doen in de volle breedte en zal me hier voor in blijven zetten.

Joan Berings VVD Westervoort lijst 2 nummer 3 op de verkiezingslijst