Herstelplan

Misschien heeft u de afgelopen tijd wel eens iets gehoord van waar de gemeente, de raad en de VVD zich mee bezig heeft gehouden.

Het is een niet gemakkelijke boodschap, de financiën van de gemeente zijn sterk achteruitgelopen, dit heeft verschillende redenen die bij de verkiezingsdebatten die er aankomen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 zeker aan de orde zullen komen.

De gemeente moet ieder jaar voor 15 november de begroting (de plannen voor het volgende jaar) inleveren bij het bestuur van de provincie. De provincie is de toezichthouder van de gemeenten en keurt de begroting of de begroting goed is (inkomens en uitgaven voor meerdere jaren in evenwicht)

Na al enkele jaren oplopende kosten vooral in de Jeugdzorg de Wet maatschappelijke ondersteuning en stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden was dit evenwicht sterk in onbalans geraakt.

Zelfs zo ver dat we geen of eigenlijk een negatief eigenvermogen hadden in 2020.

Daarom heeft gedeputeerde staten van de provincie terecht ingegrepen en zijn in de provincie Gelderland, Westervoort en Brummen onder “preventief” toezicht gesteld.

Dit betekent dat er een plan het zogenaamde Herstelplan moest komen om de financiën weer op orde te krijgen.

Zoals u van de VVD mag verwachten heeft onze fractievoorzitter, Roderick ten Kortenaar, hierbij de belangen van de inwoners en de gemeente en de regio langs de liberale meetlat gelegd.

Hierbij zijn met verschillende aanpassingen van het originele plan vh college toch volgens de VVD betere voorstellen gedaan.

Zeker met dank aan de andere partijen waarbij ik speciaal het CDA en D66 wil noemen

Voor iedere inwoner vd gemeente de verenigingen belangengroepen en mensen die hier nog willen komen wonen is dit even slikken. Maar dankzij dit plan ( dat nog door gedeputeerde staten van de provincie moet worden goedgekeurd ) is in een paar jaar de financiële situatie van onze mooie gemeente weer gezond

De VVD kan u zeker aanraden om op de site vd gemeente de raadsvergadering terug te kijken om te zien met welke strubbelingen uw vertegenwoordigers hebben moeten omgaan.

Maar wij als VVD Westervoort zijn trots op het bereikte resultaat en hopen op uw steun bij de komende verkiezingen op 16 maart 2022

Altijd voor vragen beschikbaar

Jan Derksen , VVD Westervoort