Windmolens

Zoals in de raad van 10 april aangegeven is de VVD fractie blij met de concept zienswijze, zoals voorgenomen om in te dienen, van ons college. De nu voorliggende plannen voor windmolen en zonnepark Koningspley Noord hebben een zeer beperkt (verwacht) rendement voor het industriegebied van de Kleefse Waard. Desondanks in het nadelig effect op een aanzienlijk deel van de inwoners van Westervoort groot te noemen. Arnhem heeft de lusten en nauwelijks de lasten.

Wij hebben de overtuiging dat, gezien de innovaties op het gebied van alternatieve energievoorziening, dit park deels binnen afzienbare tijd achterhaald al zijn. Zoals gezegd: "de toekomst haalt ons in"! We zitten dan lange tijd tegen de windturbines aan te kijken die slagschaduw en geluidsoverlast veroorzaken voor onze inwoners (ook al is het geluid binnen de wettelijke normen). De windturbines hebben een verwachte levensduur van minimaal 20 jaar waardoor het eerder stop zetten of ontmantelen kapitaalvernietiging zou betekenen. Westervoort wordt al behoorlijk belast door haar omgeving: de Pleyroute, De A12, de vuilverbranding en de A15 in de nabije toekomst. Hier komen de windturbines dan ook nog eens bij die de nodige aantasting geven op het woongenot. Men zit al in de testfase met een nieuw type windmolen die een verticale cilindrische vorm heeft, minder hoog zijn en die bij groepsgewijze plaatsing een hoger rendement leveren. Bovendien geven deze molens minder verstoring op de flora en fauna in de nabije omgeving. (world economic forum).

Uit de stukken blijkt dat de optie IJsseloord 2 niet of nauwelijks onderzocht is. VVD Westervoort roept de gemeente Arnhem op zich een goede buur te tonen en terug te gaan naar de tekentafel en zich bovendien laat  informeren over de nieuwste ontwikkelingen die gaande zijn op het gebied van de windturbines.

Bekijk hier de windmolens met cilindrische vorm: